Skip to content

James Bates och Clownen Manne

december 5, 2009

Soft lördag. Jag njuter i fulla drag eftersom jag inte har några måsten utan tar dagen presis som den kommer. Kanske är det då man får ny energi och inspiration när man minst anar det.

När jag väntade på att min sushilunch skulle bli klar vandrade jag runt i Kompassens galleria. Gick förbi ett stort skyltfönster där konstnären James Bates byggt sin ateljé. Målafärg pepprat på väggar och golv, explosiva och uttrycksfulla målningar huller om buller och så stod han själv där mitt i allt och krierade. Han måste ha känt min blick i nacken för han vände sig om, log mot mig och visade mig att komma in. Jag fick följa med bakom, se alla färger, känna på de olika materialen och höra om hans bakgrund. Vi kom överrens om att jag skulle komma tillbaka och visa mitt fotoportfolio för honom, då skulle han få se in i min värld.

Väl hemma har jag grottat ned mig i det sista Filter magasinet och läst en lång artikel om Clownen Manne. Han jobbar fortfarande som clown och har en sådan kärlek till det han gör. En intressant figur med både allvar och kärlek.

Kanske är det det som gör både konstnären och clownen jag ”träffat” idag så intressanta. En lekfullhet och ödmjukhet inför det de gör. Passion och driv. De har gett mig energi. Tänk vad softa dagar gör när man lyfter blicken.

No comments yet

Kommentera

